כאשר אמנת רומא נחתמה בשנת 1998, היא לא הייתה עוד מסמך דיפלומטי שגרתי – אלא הכרזה משפטית מהפכנית: לראשונה בהיסטוריה הוקם מוסד שיפוטי בינלאומי קבוע שמסוגל להעמיד לדין יחידים, כולל מנהיגים מכהנים, בגין פשעים חמורים נגד האנושות. עם כניסתה לתוקף בשנת 2002, הפכה האמנה למצפן מוסרי של המשפט הבינלאומי, אך גם לזירה פוליטית סבוכה: מדינות רבות חששו מהשלכותיה על הריבונות שלהן, והעדיפו להישאר מחוץ למעגל החתומות.
אמנת רומא ובית הדין הפלילי הבינלאומי
חשיבותה של האמנה בעידן של גלובליזציה ומשברים
העולם המודרני מתמודד עם שורה של אתגרים: מלחמות אזרחים, משברים הומניטריים, פליטים, הפרות זכויות אדם שיטתיות – ולעיתים קרובות, המדינות המעורבות לא מסוגלות או לא רוצות לשפוט את האחראים. אמנת רומא באה לתת מענה לכך – תוך שהיא מגלמת את התקווה כי גם בעולם מפולג ומורכב, ייתכן צדק בינלאומי אפקטיבי.
אולם התקווה הזו אינה נטולת מתחים. מדינות רבות – כולל מעצמות כמו ארצות הברית, סין ורוסיה – אינן חברות באמנה, ולעיתים אף מתנגדות לה בגלוי. המתח בין הרצון לצדק אוניברסלי לבין שמירה על ריבונות מדינתית הופך את האמנה למוקד של דיון משפטי ופוליטי בלתי פוסק.
רומא – בין עבר להווה, בין אימפריה למשפט
בחירתה של רומא כעיר החתימה על האמנה איננה מקרית. רומא העתיקה הייתה אחת התרבויות הראשונות שפיתחו מערכת חוק מורכבת, עם הבחנה בין אזרחים, בני ברית ופרובינקיות. גם כיום, כאשר אנו עוסקים בסוגיות של סמכות, כפיפות ושותפות, ניתן למצוא הקשרים היסטוריים למבנים המשפטיים של הרפובליקה והאימפריה הרומית.
המאמר יבחן גם את ההבדלים בין פרובינקיה רומית – אזור תחת שלטון ישיר של רומא – לבין בת ברית שנהנתה מאוטונומיה יחסית. דרך השוואה זו נוכל להבין טוב יותר את מערכת היחסים בין המדינות החברות באמנה, לבין אלו שנותרו מבחוץ – וכיצד דילמות של שליטה, סמכות וייצוג ממשיכות להעסיק את המשפט גם כיום.
מהי אמנת רומא? (הגדרה והסבר כללי)
רקע היסטורי ומשפטי
אמנת רומא, שנחתמה ב-17 ביולי 1998, מסמלת את אחד הרגעים החשובים בתולדות המשפט הבינלאומי המודרני. היא באה לעולם לאחר עשורים של ניסיונות לקדם מערכת עולמית שתעמיד לדין יחידים שביצעו את הפשעים החמורים ביותר נגד האנושות. תהליך התהוות האמנה נמשך שנים, אך רק לאחר זוועות רצח העם ברואנדה ויוגוסלביה לשעבר – נוצר קונצנזוס עולמי לפעול.
תוך פחות מארבע שנים מהחתימה, האמנה נכנסה לתוקף (ביולי 2002) לאחר שהושג הרוב הדרוש של 60 אשרורים. התוצאה הייתה הקמתו של מוסד שיפוטי עצמאי – בית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC) – שבסיסו בהאג, הולנד. בית הדין הוקם לא כדי להחליף מערכות משפט לאומיות, אלא כדי לפעול כאשר אלו כושלות או אינן רוצות לשפוט את מבצעי הפשעים בעצמן.
מטרות האמנה והעקרונות המרכזיים
אמנת רומא קובעת כי ארבעה סוגי פשעים ייחשבו כחמורים במיוחד, והם תחת סמכות בית הדין:
- רצח עם (Genocide)
- פשעים נגד האנושות (Crimes against humanity)
- פשעי מלחמה (War crimes)
- פשע תוקפנות (Crime of aggression)
המטרה המרכזית היא לקבוע אחריות פלילית אישית – גם נגד ראשי מדינות ומנהיגים – על מעשים חמורים אלו. בית הדין אינו כפוף למדינה מסוימת והוא פועל רק כאשר מערכת המשפט המקומית לא מתפקדת, או אינה שואפת להעמיד לדין.
בנוסף, האמנה מבוססת על עקרונות כמו צדק גלובלי, הגנה על קורבנות, מניעת חסינות לפושעים, וחיזוק המוסר הבינלאומי. עיקרון מרכזי נוסף הוא המשלימות (Complementarity) – בית הדין יפעל רק אם המדינה לא שופטת בעצמה באופן כן ואמיתי.
חשיבות האמנה בעולם המודרני
העולם שאחרי מלחמות העולם, רואנדה, דארפור ואוקראינה – הוא עולם שמבין את הצורך במוסדות גלובליים חזקים שיגנו על זכויות אדם גם כשמדינות נכשלות בכך. אמנת רומא מהווה את התשתית לכך. היא מעניקה תקווה לקורבנות ברחבי העולם, אך גם מעבירה מסר ברור למנהיגים: אין יותר חסינות לפשעים חמורים.
יחד עם זאת, האמנה מעוררת מתחים: מדינות רבות חוששות מהשפעותיה על ריבונותן ועל יכולתן לנהל סכסוכים צבאיים בעצמן. חלקן הצטרפו לאמנה אך בהמשך פרשו או נסוגו ממנה, ואחרות נמנעות מהצטרפות מלכתחילה.
ובכל זאת, עצם קיומה של אמנה כזו – והעובדה שכבר בוצעו בה העמדות לדין של אנשי שלטון בכירים – משנים את כללי המשחק. גם אם יש מגבלות פוליטיות, האמנה מגלמת עקרון מוסרי ומשפטי חשוב: הצדק הוא אוניברסלי, והאנושות כולה נושאת באחריות.
מי חתום על אמנת רומא?
המדינות החתומות
מאז שנפתחה לחתימה ביולי 1998, הצטרפו לאמנת רומא 124 מדינות שאישררו את המסמך והפכו לחברות רשמיות בבית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC). האמנה פתוחה לכל מדינה שמעוניינת להצטרף, בתנאי שתאשר אותה בפרלמנט או בגוף הריבוני המתאים.
המדינות החברות מתחייבות לשתף פעולה עם בית הדין – להסגיר חשודים, לאפשר חקירות בתחומן, ולמנוע חסינות מפושעים. רשימת המדינות מגוונת וכוללת מדינות אירופאיות רבות, מדינות אפריקה, אמריקה הלטינית, אוקיאניה וחלק ממדינות אסיה והמזרח התיכון.
ההצטרפות לאמנה נתפסת בעיני רבות כהצהרת נאמנות לעקרונות של משפט, זכויות אדם וצדק עולמי. אולם מספר מדינות חשובות טרם הצטרפו – והדבר משפיע באופן ישיר על עוצמתו של בית הדין.
מדינות מרכזיות שחתמו ואשררו את האמנה
בין המדינות הבולטות החברות באמנה ניתן למצוא את גרמניה, צרפת, בריטניה, קנדה, אוסטרליה, יפן, דרום אפריקה, צ'ילה, קולומביה, הולנד, שוודיה, נורווגיה ועוד. כולן אשררו את האמנה והפכו לחלק ממערכת האכיפה של בית הדין.
באירופה יש תמיכה רחבה באמנה, והיא מהווה חלק מהזהות המשפטית של האיחוד האירופי. באפריקה, למרות מתחים מסוימים, רבות מהמדינות נותרו מחויבות לאמנה ואף סייעו בהקמת תיקי חקירה.
הצטרפות של מדינה אינה רק עניין טכני – אלא גם פוליטי. היא משדרת עמדה מוסרית-בינלאומית, ומציבה את המדינה כחלק מהקהילה הגלובלית שפועלת נגד עוולות ופשעים חמורים.
מדינות שאינן חברות – ומדוע
לצד המדינות החברות, קיימות מדינות רבות ומשמעותיות שסירבו להצטרף לאמנת רומא או שחתמו עליה אך חזרו בהן בהמשך. ביניהן:
- ארצות הברית – חתמה על האמנה אך לא אשררה אותה. תחת ממשל בוש, אף ביטלה את חתימתה באופן רשמי.
- רוסיה – ביטלה את חתימתה בשנת 2016 לאחר דו"ח של בית הדין בנושא אוקראינה.
- סין, הודו, טורקיה, אינדונזיה – לא חתמו כלל, מחשש לפגיעה בריבונותן וביכולתן הצבאית.
הסיבות לאי-הצטרפות רבות: חשש מרדיפה פוליטית, הגנה על ריבונות לאומית, או חוסר אמון במערכת. לעיתים מדובר גם בהתנגדות עקרונית לרעיון של סמכות שיפוט חיצונית שאינה נבחרת דמוקרטית.
ישראל ואמנת רומא – מקרה מיוחד
ישראל חתמה על האמנה בשנת 2000 אך לא אשררה אותה. מאז, עמדת ישראל כלפי בית הדין מורכבת וזהירה. מצד אחד, ישראל רואה חשיבות בפעולה נגד פשעים חמורים; מצד שני, היא מביעה חשש שהאמנה תנוצל לרעה בהקשר הפוליטי של הסכסוך הישראלי-פלסטיני.
במהלך השנים, סוגיית סמכותו של בית הדין לפתוח חקירות על פעילות ישראל בשטחי יהודה ושומרון, מזרח ירושלים ועזה הפכה לשנויה במחלוקת – שכן ישראל אינה חברה באמנה, אך הרשות הפלסטינית כן. מבחינה משפטית ופוליטית, מדובר באחת הדוגמאות הבולטות למורכבות סביב אמנת רומא במאה ה-21.
מי חתום על חוקת רומא? הקשר היסטורי לרומא העתיקה
מהי חוקת רומא בעת העתיקה?
המושג "חוקת רומא" מתאר את המסגרת החוקתית, המשפטית והפוליטית של הרפובליקה הרומית – אך שלא כמו חוקות מודרניות, לא מדובר במסמך כתוב אחד. חוקת רומא הייתה אוסף חי של מוסדות, חוקים, תקדימים ונורמות, שהתפתחו לאורך מאות שנים, ושלטו בהתנהלות המדינה הרומית.
בבסיס החוקה עמדו חוקי שתים עשרה הלוחות (Lex Duodecim Tabularum), שנכתבו במאה ה-5 לפנה"ס בעקבות דרישת הפלבאים – המעמד הנמוך – לשוויון בפני החוק. זה היה הניסיון הראשון בהיסטוריה הרומית ליצור מערכת משפט ברורה, כתובה וגלויה לכל.
החוקה עצמה הייתה שיקוף של מאזן הכוחות הפנימי ברומא: בין עשירים לעניים, בין סנאט לאזרחים, ובין המוסדות הרפובליקניים לבין השלטון הצבאי.
המעמדות שיצרו את החוקה: פטריקים ופלבאים
הרפובליקה הרומית לא נוסדה כמדינה שוויונית. החברה הייתה מחולקת לשני מעמדות עיקריים:
- הפטריקים – משפחות אצולה ותיקות, שהחזיקו בכוח הפוליטי, הדתי והצבאי.
- הפלבאים – שאר אזרחי רומא, לרוב ממעמד בינוני ונמוך, נטולי זכויות שלטוניות בתחילה.
מאבק המעמדות בין הפטריקים לפלבאים היה אחד התהליכים המכוננים של החוקה הרומית. לאורך השנים, הפלבאים דרשו יותר זכויות, ובאמצעות לחץ פוליטי ושביתות כלליות ("פרישות מהעיר") הצליחו להשיג הישגים חשובים, כמו הקמת מוסד הטריבונים (Tribuni Plebis), שייצגו את האינטרסים שלהם, ויצירת אספות עם נפרדות שבהן לפלבאים הייתה מילה.
מוסדות השלטון ברומא והקשרם לחוקה
החוקה של רומא הגדירה מערך של מוסדות ששמרו על איזון כוחות:
- הסנאט – גוף של ותיקי מדינה, יועצים ותיקים, שלמעשה היה בעל השפעה מכרעת על המדיניות.
- הקונסולים – שני מנהיגים נבחרים מדי שנה שעמדו בראש הרשות המבצעת, הצבא והמערכת האזרחית.
- האסיפות (Comitia) – גופים עממיים שהצביעו על חוקים, הכריזו מלחמות ובחרו נושאי משרה.
- הטריבונים של הפלבאים – בעלי סמכות וטו, הגנו על זכויות המעמד הנמוך, והפכו עם הזמן לגורם משפיע מאוד.
שלא כמו חוקות מודרניות, החוקה הרומית הייתה גמישה – היא השתנתה בהתאם למציאות הפוליטית והחברתית, ולא נכתבה כטקסט רשמי אחד. עם זאת, היא נחשבת לאחד היסודות החשובים של המורשת החוקתית המערבית.
החוקה הרומית כמקור השראה לעולם המודרני
החוקה של רומא לא נעלמה – היא עברה גלגולים והשפיעה רבות על המבנה החוקתי של מדינות מודרניות. רעיונות כמו הגבלת כהונה, איזון בין רשויות, מוסדות נבחרים, זכות וטו, ושלטון חוק – כולם קיבלו השראה מהמערכת הרומית.
גם אמנת רומא המודרנית, במובן מסוים, מהדהדת את העקרונות האלה: אחריות אישית, שקיפות משפטית, שוויון בפני החוק, והתנגדות לריכוז כוח בידי אדם אחד. בכך, נוצרת זיקה היסטורית וסמלית בין רומא העתיקה – ששלטה על אזורים נרחבים – לבין רומא המודרנית, כסמל לצדק בינלאומי גלובלי.
ההבדלים בין פרובינקיה רומית לבין בת ברית של רומא
מהי פרובינקיה רומית?
עם התרחבותה של רומא מחוץ לגבולות חצי האי האיטלקי, היא נאלצה לפתח שיטה לניהול השטחים שכבשה. השטחים הללו הפכו ל"פרובינקיות" – יחידות מנהליות שהיו כפופות ישירות לשלטון הרומי.
בכל פרובינקיה מונה נציב מטעם רומא (לרוב מושל או פרוקונסול), שתפקידו היה לאכוף את החוק, לגבות מיסים ולפקח על הסדר הציבורי. האוכלוסייה המקומית בפרובינקיות הייתה לרוב משוללת זכויות אזרח רומיות מלאות, ולא נחשבה חלק מהגרעין הפוליטי של רומא.
מעמד זה איפשר לרומא לשלוט על אזורים רחבים מבלי להעניק להם ייצוג מלא, אך גם יצר מתחים מתמשכים בין הממשל המרכזי לבין האוכלוסיות הנשלטות.
מהי בת ברית של רומא?
בנות ברית של רומא (socii או foederati) היו ערים, שבטים או מדינות שקיימו ברית עם רומא, אך לא סופחו אליה באופן מלא. רבות מהן שמרו על מידה של אוטונומיה פנימית, שפה, דת וחוקים משלהן.
במסגרת הברית, בנות הברית התחייבו לספק חיילים לרומא בעת מלחמה, אך לא תמיד היו חייבות בתשלום מיסים ישירים. בתמורה, הן קיבלו הגנה צבאית ולעיתים גם גישה לסחר רומאי או לתמריצים כלכליים.
ההסכמים עם כל בת ברית היו שונים – חלקם נבעו מברית צבאית, אחרים נכפו לאחר מלחמות – אך בכולם נשמרה הבחנה בין "אזרח רומאי" לבין "בעל ברית".
הבדלים משפטיים ופוליטיים מרכזיים
נושא | פרובינקיה רומית | בת ברית של רומא |
שלטון | נציב מטעם רומא | שלטון עצמי ברמות שונות |
זכויות אזרח | לרוב ללא אזרחות רומאית | לעיתים קרובות ללא, אך חלק קיבלו |
שירות צבאי | חובה במידת הצורך | חובה מתוקף הסכם הברית |
מיסוי | מיסים ישירים לרומא | פטור חלקי או מלא |
ייצוג פוליטי | אין ייצוג ישיר | לא היו זכאים להצביע ברומא |
חוק מקומי | כפיפות לחוק הרומי | שמירה על חלק מהחוק המקומי |
ההבדלים הללו שיקפו גם את היחס של רומא לשטח הכבוש לעומת השותף – האחד נשלט, השני שותף למחצה. אבל עם הזמן, הגבולות היטשטשו, במיוחד לאחר הרפורמות של המאה הראשונה לפנה"ס.
תהליך ההיטמעות – מברית לשלטון ישיר
במהלך המאה ה-1 לפנה"ס, ובעיקר בעקבות מלחמת בנות הברית (Bellum Sociale) בשנים 91–88 לפנה"ס, דרשו בני הברית שוויון זכויות מלא. המרד רחב ההיקף אילץ את רומא להעניק אזרחות רומית רחבה לכל תושבי איטליה – מהלך ששינה את פני הרפובליקה.
לאחר מכן, רבות מבנות הברית לשעבר השתלבו במבנה האזרחי של רומא, בעוד פרובינקיות ברחבי האימפריה המשיכו להתנהל תחת שלטון חיצוני. ההבחנה בין "נשלט" ל"בן ברית" נעלמה בהדרגה – והוחלפה במערכת ניהול אחידה יותר תחת האימפריה.
משמעות אמנת רומא בעולם המודרני
השפעה משפטית עולמית
מאז כניסתה לתוקף בשנת 2002, אמנת רומא שינתה את כללי המשחק בזירה הבינלאומית. היא ייסדה את בית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC) כגוף קבוע, עצמאי ובלתי תלוי, שמטרתו להעמיד לדין יחידים על ביצוע פשעים חמורים המאיימים על הסדר והמצפון העולמי: רצח עם, פשעים נגד האנושות, פשעי מלחמה ופשע תוקפנות.
המוסד שנולד מתוך טראומות של המאה ה-20 – כמו השואה, רצח העם ברואנדה והמלחמות ביוגוסלביה – הפך לכלי משמעותי במאבק הגלובלי על זכויות אדם וצדק. בפעם הראשונה בהיסטוריה, פשעי שליטים וגנרלים הפכו לברי שפיטה גם בזירה בינלאומית – ללא תלות במדינה שלהם או במערכת המשפט המקומית.
הישגים בולטים ואתגרים גדולים
במהלך שני העשורים האחרונים, בית הדין הוציא צווי מעצר נגד דיקטטורים, שלח פקודות חקירה לראשי צבא, והעמיד לדין חשודים ממדינות שונות. מקרים כמו הרשעתו של דומיניק אונווין מאוגנדה או צווי המעצר נגד נשיא סודן לשעבר עומר אל-בשיר – מוכיחים כי האמנה אינה סמל ריק, אלא כלי משפטי פעיל.
עם זאת, לצד ההישגים, צצים גם קשיים ברורים:
- סמכותו של בית הדין תלויה בהסכמת המדינות בשיתוף הפעולה שלהן.
- מדינות חזקות רבות אינן חברות – ולכן פטורות ממחויבות ישירה.
- מקרים פוליטיים רגישים נתקלים בהתנגדות דיפלומטית חריפה.
- לא פעם נטען כי האכיפה אינה שוויונית, וכי אפריקה עומדת במרכז תשומת הלב של בית הדין יותר מאזורים אחרים.
ישראל ואמנת רומא – מתחים ומורכבויות
ישראל מהווה מקרה ייחודי בשיח סביב אמנת רומא. המדינה חתמה על האמנה בשנת 2000 אך בחרה שלא לאשררה אותה, בעיקר מתוך חשש שהכלים המשפטיים הבינלאומיים ינוצלו נגדה בזירה הפוליטית.
מאז ההכרה בפלסטין כמדינה משקיפה באו"ם, והצטרפותה לאמנה ב-2015, נפתח פתח להליכים נגד ישראל בבית הדין – בין אם על פעילות בעזה, ההתנחלויות או מבצעים צבאיים. ישראל טוענת כי לבית הדין אין סמכות משפטית לעסוק בנושאים אלה, וכי מדובר במהלך פוליטי שמערער את תכליתו המקורית של המוסד.
יחד עם זאת, ישראל ממשיכה לעקוב מקרוב אחר פעולות בית הדין, ומקיימת דיונים פנימיים בנוגע ליחסו האפשרי של המשפט הבינלאומי לפעולות צה"ל והמדינה.
מבט לעתיד – משפט גלובלי בעולם משתנה
אמנת רומא לא סיימה את תפקידה – היא רק בתחילתו. בעולם שבו מלחמות, טרור, משברים הומניטריים והפרת זכויות אדם עדיין נפוצים, מוסד כמו בית הדין הפלילי הבינלאומי הוא לא מותרות – אלא הכרח.
האתגרים של השנים הקרובות כוללים:
- הרחבת ההכרה באמנה במדינות נוספות.
- חיזוק יכולת האכיפה, גם כאשר הפושעים נהנים מהגנה פוליטית.
- שמירה על עצמאות משפטית ואיזון בין מוסר אוניברסלי לריאליזם פוליטי.
העתיד של אמנת רומא תלוי לא רק בבתי הדין – אלא גם במנהיגים, באזרחים, ובקהילה הבינלאומית כולה.
סיכום ומסקנות
אמנת רומא איננה רק מסמך משפטי – היא הצהרה עולמית על אחריות, מוסר, וזכויות האדם. היא נוצרה מתוך זיכרון עמוק של זוועות המאה ה־20, אך מהווה תגובה נחרצת גם לאיומים של המאה ה־21. הקמת בית הדין הפלילי הבינלאומי בעקבותיה חוללה שינוי מהותי בגישת הקהילה הבינלאומית כלפי פשעים חמורים: לראשונה, נוצרת מסגרת משפטית מחייבת שמבקשת לשים קץ לתרבות החסינות.
במהלך המאמר בחנו את האמנה מזוויות שונות – החל מהגדרתה ומטרותיה, דרך המדינות החברות בה והמבנה המשפטי שהיא מעגנת, ועד לסוגיות פוליטיות מורכבות כמו מעמדה של ישראל וההתנגדות של מעצמות גלובליות. בהקשר היסטורי, עסקנו גם בחוקת רומא העתיקה, והשווינו בין מושגים כמו פרובינקיה רומית לבת ברית – כדרך להבין את יחסי הכוח והשליטה בעבר, ובהווה.
האמנה מציבה אתגר אמיתי לריבונות המסורתית, אך גם פותחת פתח לעולם שבו לא משנה מי אתה – פשע חמור יביא איתו דין וחשבון. הצלחתה תלויה במידת ההכרה הגלובלית שהיא תזכה לה, ובנכונות המדינות החברות לאכוף את סמכויותיה.
בסופו של דבר, אמנת רומא מגלמת את התקווה לצדק ללא גבולות – אך גם מזכירה לנו, שהצדק איננו מובן מאליו. הוא דורש מאבק, חקירה, ואמונה אמיצה באחריות אוניברסלית.
רשימת המדינות החתומות על אמנת רומא
🌍 אירופה
גרמניה | צרפת | איטליה | ספרד | הולנד | בלגיה | שוודיה | דנמרק | פינלנד | נורווגיה | אוסטריה | שווייץ | פורטוגל | יוון | קפריסין | אירלנד | לוקסמבורג | סלובניה | סלובקיה | צ'כיה | הונגריה | פולין | קרואטיה | רומניה | בולגריה | ליטא | לטביה | אסטוניה | מלטה
🌍 אפריקה
דרום אפריקה | ניגריה | קניה | אוגנדה | רואנדה | סנגל | גאנה | חוף השנהב | קונגו הדמוקרטית | קונגו (ברזוויל) | צ'אד | בנין | בורקינה פאסו | זמביה | מלאווי | טנזניה | גבון | לסוטו | מדגסקר | סיירה לאון | מאוריטניה | הרפובליקה המרכז-אפריקאית | בוצואנה | גמביה
🌎 אמריקה הלטינית והקריביים
ארגנטינה | ברזיל | מקסיקו | צ'ילה | קולומביה | פרו | בוליביה | אורוגוואי | פרגוואי | אקוודור | פנמה | קוסטה ריקה | גואטמלה | אל סלבדור | ניקרגואה | דומיניקה | אנטיגואה וברבודה | סנט וינסנט והגרנדינים | סנט לוסיה | ג'מייקה | טרינידד וטובגו | סנט קיטס ונוויס
🌏 אסיה והפסיפיק
יפן | דרום קוריאה | אפגניסטן | קמבודיה | מונגוליה | טימור-לסטה | בנגלדש | ניו זילנד | אוסטרליה | פיג'י | סמואה | טונגה | ונואטו | איי מרשל | איי שלמה | פולינזיה הצרפתית (דרך צרפת)
מדינות בולטות שאינן חברות באמנה: סין, הודו, טורקיה, אינדונזיה, וייטנאם, מלזיה, הפיליפינים (פרשה ב-2019)
🌍 המזרח התיכון וצפון אפריקה
ירדן | תוניסיה | פלסטין (מאז 2015) | קפריסין | לבנון (חתומה אך לא אשררה)
ישראל – חתמה אך לא אשררה; מצרים, ערב הסעודית וסוריה – לא חתמו
🌎 צפון אמריקה
קנדה
ארצות הברית – חתמה אך ביטלה את חתימתה בשנת 2002; אינה מחויבת לאמנה
⚠️ מדינות שפרשו או הסירו חתימתן
רוסיה (2016) | הפיליפינים (2019) | בורונדי (2017)
משפטים מפורסמים בבית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC)
🌍 אפריקה
תומאס לובנגה (קונגו הדמוקרטית)
הורשע בשנת 2012 בגיוס ילדים חיילים במסגרת סכסוך מזוין. זה היה פסק הדין הראשון בתולדות בית הדין. נגזרו עליו 14 שנות מאסר.
ז'רמן קאטנגה (קונגו הדמוקרטית)
הורשע בשנת 2014 בפשעי מלחמה בגין טבח בכפר בוגורו. נגזרו עליו 12 שנות מאסר.
דומיניק אונווין (אוגנדה)
לוחם בכיר בארגון הטרור של ג'וזף קוני (LRA). הורשע בשנת 2021 ב-61 סעיפי אישום – כולל אונס, עינויים, וגיוס ילדים. נידון ל-25 שנות מאסר.
ז'אן-פייר במבה (רפובליקת קונגו)
הורשע בפשעים שביצעו כוחותיו ברפובליקה המרכז-אפריקאית, אך זוכה בערעור ב-2018. התיק עורר דיון רחב על אחריות מפקדים לפשעים שבוצעו תחת פיקודם.
🌍 סודאן
עומר אל-בשיר (נשיא סודן לשעבר)
נגדו הוצאו צווי מעצר ב-2009 וב-2010 בגין רצח עם ופשעים נגד האנושות בדארפור. הוא עדיין לא הוסגר, והנושא עומד בעיצומו של מאבק דיפלומטי ומשפטי.
🌍 קניה
אוהורו קניאטה (נשיא לשעבר)
הועמד לדין בחשד למעורבות בהסתה ואלימות לאחר הבחירות של 2007. התיק נסגר עקב חוסר בראיות ושיתוף פעולה מוגבל מצד המדינה.
ויליאם רוטו (כיום נשיא קניה)
גם הוא נחשד באחריות לפשעים דומים – אך התיק בוטל ב-2016.
🌍 לוב
סיף אל-איסלאם קדאפי (בנו של מועמר קדאפי)
מבוקש בגין פשעים נגד האנושות במהלך דיכוי ההתקוממות העממית בלוב ב-2011. טרם הוסגר לבית הדין.
🌍 אוקראינה / רוסיה
ולדימיר פוטין (נשיא רוסיה)
במרץ 2023 הוציא בית הדין צו מעצר נגדו בגין אחריות לפשעי מלחמה – ובעיקר חטיפת ילדים מאוקראינה לשטח רוסיה. מדובר בצעד תקדימי כלפי נשיא מכהן של מעצמה גרעינית.
מריה לובובה-בלובה
נציבת זכויות הילד ברוסיה – גם נגדה הוצא צו מעצר באותו תיק.
🌍 הרשות הפלסטינית / ישראל
חקירה פתוחה (2021–היום)
בעקבות בקשת הרשות הפלסטינית, נפתחה חקירה ראשונית בנוגע לפשעים אפשריים בעזה, בגדה המערבית ובמזרח ירושלים – הן מצד ישראל והן מצד חמאס. ישראל טוענת כי לבית הדין אין סמכות לדון בעניינה, ואינה משתפת פעולה.
🏛️ תיקים עכשוויים ומתמשכים
אל חסן (מאלי)
עומד לדין בגין פשעים שביצע בטימבוקטו תחת שלטון אסלאמי קיצוני – כולל נישואין כפויים, עינויים, פגיעה באתרי מורשת. זהו תיק ראשון שבו הפגיעה במורשת תרבותית עומדת במרכז.
בנדי נגואנדה (אוגנדה)
תיק מתמשך נגד בכיר בארגון LRA, בדומה לאונווין.
מהי אמנת רומא? מי חתום על אמנת רומא? כל מה שרציתם לשאול על מהי אמנת רומא
אמנת רומא היא המסמך המשפטי המכונן אשר מגדיר את סמכויותיו, עקרונותיו ותחום פעילותו של בית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC). כלומר, האמנה היא הבסיס החוקתי שעליו נוסד המוסד, בעוד בית הדין עצמו הוא הגוף המבצע – מוסד שיפוט עצמאי שממוקם בהאג שבהולנד.
אמנת רומא נחתמה בשנת 1998 ונכנסה לתוקף בשנת 2002 לאחר אשרור של 60 מדינות. היא מפרטת ארבעה פשעים עיקריים שבית הדין מוסמך לשפוט: רצח עם, פשעים נגד האנושות, פשעי מלחמה ופשע תוקפנות. היא גם מגדירה את התנאים שבהם בית הדין יכול להתערב: רק אם מדינה אינה מוכנה או אינה מסוגלת לשפוט את הפושעים בעצמה.
לעומת זאת, בית הדין הוא הגוף שמנהל את החקירות, מגיש כתבי אישום, שופט נאשמים ומוציא צווים. הוא פועל לפי כללי הדיון הפלילי הבינלאומי, ומתבסס על הוראות האמנה.
במילים אחרות – האמנה היא המסגרת, בית הדין הוא הכלי. האחת מייצגת הסכמה בינלאומית, והשני את היישום שלה בפועל.
מדינות רבות – ובמיוחד מעצמות גדולות כמו ארצות הברית, סין ורוסיה – אינן חברות באמנת רומא. הסיבה המרכזית לכך היא החשש שהאמנה תפגע בריבונות הלאומית שלהן, ותאפשר לגוף חיצוני – בית הדין הפלילי הבינלאומי – לשפוט אזרחים, חיילים או מנהיגים שלהן בלי הסכמתן.
למשל, ארצות הברית אמנם חתמה על האמנה בשנת 2000, אך חזרה בה תחת ממשל ג’ורג’ בוש ב-2002. היא טענה שבית הדין עלול לשמש ככלי פוליטי נגד מדינות שמובילות מבצעים צבאיים מורכבים, ושאין די איזונים ובלמים על סמכויותיו. היא אף חוקקה חוקים המונעים הסגרת אזרחים אמריקאים לבית הדין.
סין ורוסיה מעולם לא אישררו את האמנה, והן מסתייגות מהרעיון של סמכות שיפוט אוניברסלית שאינה כפופה למועצת הביטחון של האו"ם – בה הן מחזיקות זכות וטו. הן גם טוענות כי אין לבית הדין לגיטימציה מלאה כל עוד חלק גדול מהעולם אינו שותף לו. לכן, ההתנגדות של מדינות אלו משקפת את המתח המתמיד בין צדק גלובלי לבין שליטה ריבונית.
לפני אמנת רומא, פשעים חמורים כמו רצח עם או פשעי מלחמה נתפסו לעיתים כפשעי מדינה – כלומר, האחריות הייתה קולקטיבית או מדינית. אמנת רומא שינתה תפיסה זו מהיסוד: היא קובעת כי אחריות פלילית חלה על יחידים, כולל נשיאים, רמטכ"לים, שרים, ואפילו אזרחים מן השורה.
באמצעות העיקרון הזה, האמנה שוללת את רעיון החסינות – לא ניתן עוד להסתתר מאחורי תפקיד רשמי, ולא ניתן לטעון "פשוט מילאתי פקודות". מי שמבצע פשע חמור נושא באחריות אישית, גם אם עשה זאת בשם המדינה.
השינוי הזה חשוב במיוחד בעידן שבו מנהיגים משתמשים בכוח צבאי או פוליטי כדי לפגוע באוכלוסיות שלמות. הוא מעביר מסר ברור: הפקודות אינן גוברות על החוק הבינלאומי.
לראשונה, ניתן לבוא חשבון עם מי שתכננו, הורו או איפשרו מעשים חמורים – גם אם הם בדרג הגבוה ביותר. כך הופכת האמנה לכלי מניעה ואכיפה, אך גם לסמל מוסרי של אחריות אנושית אוניברסלית.
ישראל חתמה על אמנת רומא בשנת 2000 אך לא אשררה אותה – כלומר, היא אינה מדינה חברה באמנה ואינה כפופה באופן מלא לסמכות בית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC). ההחלטה לא לאשרר נבעה ממספר שיקולים ביטחוניים, פוליטיים ומשפטיים.
ישראל חוששת שהאמנה תשמש ככלי פוליטי נגד חייליה ומפקדיה – בעיקר לאור הסכסוך הישראלי-פלסטיני והפעולות הצבאיות בשטחים. המדינה סבורה כי מערכות המשפט הפנימיות שלה עצמאיות, חזקות, ושקופות – ולכן אינה רואה צורך בהתערבות בינלאומית.
למרות זאת, נוצרה מורכבות משפטית חדשה כאשר הרשות הפלסטינית התקבלה כחברה באמנה בשנת 2015. מאז, פתחה התובעת הראשית בבית הדין בחקירה ראשונית נגד ישראל בגין חשדות לפשעים בגדה המערבית, מזרח ירושלים ורצועת עזה – לרבות סביב ההתנחלויות והלחימה בעזה.
ישראל דוחה את סמכות בית הדין בטענה שפלסטין אינה מדינה ריבונית, ושכל חקירה כזו חורגת מהמנדט החוקי של בית הדין. אך עצם קיום ההליכים מדגיש את המתח המשפטי שבו ישראל מצויה – בין הגנה על עצמה לבין עמידה במבחן הלגיטימציה הבינלאומית.